solhesadra

solhesadra

موسسه حقوقی داوری بین الملل صلح صدرا
solhesadra

solhesadra

موسسه حقوقی داوری بین الملل صلح صدرا

وکیل سرقفلی در تهران

وکیل سرقفلی در تهران

تجویز انتقال منافع ماده 19 قانون روابط مؤجر و مستأجر مصوب 1356

در قراردادهای اجاره املاک تجاری مشمول سال 1356، مستأجر نمی تواند منافع مورد اجاره اعم از سرقفلی و حق کسب و پیشه ملک را بدون رضایت مالک به غیر انتقال دهد مگر اینکه به موجب شرط مندرج در قرارداد اجاره، مستأجر این حق را سابقاً از مالک اخذ نموده باشد.

بنابراین اگر مستاجر حق انتقال به غیر را نداشته باشد و مالک نیز به انتقال و فروش سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت رضایت ندهد مستاجر با مانع اساسی برای انتقال حق خود به غیر روبه رو خواهد بود.

چنانچه مستاجر بدون رضایت مالک منافع مورد اجاره اعم از سرقفلی یا حق کسب و پیشه را با هر قراردادی چه سند صلح حقوق باشد یا هر قرارداد عادی دیگر منتقل نماید، در چنین مواردی مالک می‌تواند با مراجعه به دادگاه نسبت به فسخ قرارداد اجاره و تخلیه ملک اقدام نموده و در صورت اثبات تخلف، مستاجر فقط مستحق دریافت نیمی از حق کسب و پیشه و تجارت خواهد بود.

وکیل سرقفلی و ملکی

در چنین مواردی قانون‌گذار به جهت رعایت حال مستاجر و جلوگیری از تضییع حقوق کسبی وی اقدام به تصویب ماده 19 قانون روابط مالک و مستاجر نموده است.
بدین نحو که مستاجر می‌تواند با مراجعه به دادگاه و طرح دعوی تجویز انتقال منافع مجوز انتقال حق کسب و پیشه و به تبع آن سرقفلی را از دادگاه اخذ نماید و دادگاه پس از بررسی موضوع و احضار مالک و نیز استعلام وضعیت ثبتی در نهایت مبادرت به صدور حکم به تجویز انتقال منافع به غیر خواهد نمود و البته نکته مهم آنکه اعتبار این رأی صرفاً برای 6 ماه از تاریخ ابلاغ حکم قطعی به مالک خواهد بود.

که در این مدت مستاجر باید کلیه حقوق کسبی خود را اعم از حق کسب و پیشه و سرقفلی را با سند رسمی به دیگری منتقل نماید وگرنه حکم صادره پس از فرجه 6 ماه فاقد اعتبار خواهد بود.

خرید سرقفلی

در خرید سرقفلی باید به این نکات توجه کرد:

1- چنانچه انتقال سرقفلی بموجب سند عادی باشد اولاً : حتماً باید به وجود حق انتقال به غیر برای مالک سرقفلی تصریح شده باشد و عدم تصریح به انتقال به معنای ممنوعیت انتقال است. ثانیاً: این انتقال می‌بایست بموجب سند رسمی باشد.

2- چنانچه در سند انتقال سرقفلی اشاره‌ای به وجود حق انتقال به غیر نشده باشد و خود مالک نیز از خرید سرقفلی امتناع نماید مالک سرقفلی می‌بایست برای رفع این مشکل و دریافت جواز انتقال به مراجع قضایی مراجعه نماید. در چنین مواردی چنانچه صاحب سرقفلی بدون اذن مالک اقدام به انتقال سرقفلی به غیر نماید مالک ملک می‌تواند با پرداخت نیمی از مبلغ سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت به صاحب سرقفلی یا سرایدار محل را تخلیه نماید.

3- در صورتی که در سند انتقال سرقفلی شغل خاصی قید شده باشد و مالک سرقفلی بدون هماهنگی و اذن مالک ملک اقدام به تغییر شغل نماید مالک می‌تواند بدون پرداخت مبلغی به صاحب سرقفلی ملک را تخلیه نماید.

4- تعدی و تفریط مالک سرقفلی در ملک مورد نظر نیز شرایطی مانند بند بالا ایجاد می‌نماید. تعدی بمعنای تجاوز از حدود اذن مالک و تفریط بمعنای عدم انجام اقدامات قراردادی یا متعارف جهت حفظ مال مالک ملک می‌باشد.

توجه داشته باشید در صورت بروز هرگونه مشکل در زمینه حقوق مربوط به سرقفلی، موسسه حقوقی داوری بین الملل صلح صدرا به مدیریت مسعود اسلامی مهر وکیل پایه یک دادگستری با بهره‌مندی از بهترین و مجرب‌ترین وکلای سرقفلی در تهران در اسرع وقت مهیای ارائه خدمت به شما هموطنان گرامی بوده و مشکل شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهترین نحو حل و فصل خواهند نمود.

وکیل متخصص سرقفلی تهران


نظر به تخصصی و حرفه‌ای بودن دعاوی مالک و مستاجر و لزوم حضور وکیل سرقفلی در تهران و وکیل ملکی در این گونه دعاوی مؤسسه حقوقی و داوری بین الملل صلح صدرا آمادگی دارد با حضور کادری مجرب و متشکل از وکیل سرقفلی در تهران و وکیل ملکی در تهران شما را در رسیدن به موفقیت یاری نماید.

بهترین وکیل در تهران  –  وکیل پایه یک دادگستری  –  وکیل طلاق در تهران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد